Nieuws en Actueel

E-herkenning

E-herkenning

Iedereen krijgt te maken met e-herkenning. Als je een subsidie wilt aanvragen bij de gemeente, een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) wilt krijgen of een verzuimmelding wilt doen bij het UWV. E-herkenning (e-ID) biedt een veilige digitale sleutel, waarmee je kunt inloggen bij verschillende overheidsinstanties. Bij het UWV is m.i.v. 1 november van dit jaar verplicht om in te loggen met e-herkenning. Meer informatie over e-herkenning en wat je moet doen lees je hieronder.

Wat is E-herkenning?
E-herkenning (e-ID) biedt een veilige digitale sleutel, waarmee je kunt inloggen bij verschillende overheidsinstanties. Hierdoor wordt het voor bedrijven en organisaties makkelijker om zaken online te regelen, je hoeft niet meer voor elke instantie een ander wachtwoord en/of gebruikersnaam te onthouden.

Waar kun je E-herkenning voor gebruiken?
Je kunt E-herkenning straks gebruiken voor:

  • de aangifte omzetbelasting bij de Belastingdienst
  • het doorgeven van bedrijfswijzigingen in de registratie in het handelsregister van de Kamer van Koophandel
  • een voertuigoverschrijving bij de RDW
  • het indienen van ontslagaanvragen en verzuimmeldingen bij het UWV

Ook komen er steeds meer diensten van de lokale overheid online beschikbaar, zoals b.v. het aanvragen van een subsidie bij de gemeente. De verwachting is dat het online aanbod alleen maar blijft groeien.

Waarom moet je werken met e-herkenning?
Overheidsinstanties regelen het identificeren en beveiligen van zakelijke transacties nu nog op verschillende manieren. Hierdoor heb je meerdere gebruikersnamen, wachtwoorden en systemen waar je rekening mee moet houden. Al deze verschillende inlogsystemen worden vervangen door e-herkenning. Je hebt dan dus maar één gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Per 1 november wordt het verplicht om e-herkenning te gebruiken om in te loggen bij het UWV. Of en wanneer het verplicht wordt voor andere instanties is niet bekend.

Wie doet mee aan E-herkenning?
In 2017 is er door een aantal grote Nederlandse dienstverleners een overeenkomst getekend met het Ministerie van Economische Zaken waarin ze de intentie uitspreken om e-herkenning uiterlijk 2019 als inlogmiddel te bieden. Dit zijn onder andere de volgende bedrijven of instanties: RDW, RVO, DUO, Belastingdienst, KvK en UWV. Vrijwel alle gemeenten maken al gebruik van e-herkenning, onder meer voor het aanvragen van subsidies.

Is E-herkenning blijvend?
Ja. Het is door de overheid ontwikkeld om de nieuwe standaard inlogvoorziening te worden voor bedrijven die zaken doen met overheidsinstanties.

Wat kost het?
Er zijn kosten aan verbonden. Dit gaat om eenmalige kosten en een abonnement per jaar, variërend van € 5,=. per jaar tot zo’n € 150,=. voor 5 jaar, afhankelijk van het gewenste veiligheidsniveau. De besparing zit hem erin dat je met één inlogmethode overal kunt inloggen, digitaal kunt ondertekenen en digitaal zaken als b.v. een VOG kunt aanvragen. Zie hiervoor een overzicht: www.eherkenning.nl/inloggen-met-eherkenning/leveranciers/leveranciersoverzicht

Veiligheidsniveaus
De inlogmiddelen voor e-herkenning zijn verkrijgbaar met verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Overheidsinstanties zullen voor hun diensten betrouwbaarheidsniveau Substantieel (eH3) of hoger vereisen. Dit betekent dat je moet inloggen met een gebruikersnaam, wachtwoord en een sms- of pincode. Er zijn 5 niveaus (eH1, eH2, eH2+, eH3 en eH4).

Hoe kom ik aan mijn E-herkenning?
In het hierboven genoemde overzicht staan alle leveranciers, de tarieven die ze hanteren , de eventuele extra kosten en wat zij per veiligheidsniveau bieden.

Wat moet ik doen?

  1. Het is allereerst van belang om te bepalen welke contacten je hebt met overheidsinstanties en welke zaken je met deze doet.
  2. Vervolgens ga je na wat het hoogste veiligheidsniveau is dat vereist wordt door de instanties met wie je zaken doet.
  3. Kijk ook naar de volgende aandachtspunten:
    1. Wie heeft er in mijn organisatie contact met de overheid? Dat heeft consequenties voor het aantal machtigingslagen. Meestal is er sprake van een beheerder die gebruikers kan aanwijzen en op welk niveau.
    2. De e-herkenning is gekoppeld aan een persoon. Gaat deze weg, dan zal die persoon uitgeschreven moeten worden en zijn of haar vervanger ingeschreven.
  4. Tot slot kies je een leverancier en sluit een abonnement af.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u terecht op: www.eherkenning.nl.

 

 

 

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen